LexxX - Lev nu, ifrågasätt sen

Alla inlägg den 12 februari 2012

Av Lexxx - 12 februari 2012 17:02

  Man ska kunna klara sig själv, vi människor är gjorda för att kunna ta hand om sig själva. Kanske inte att vi ska gå och vara ensamma men vi ska kunna betala egna räkningar, vi ska kunna gå till tandläkaren själva. Okej det är en sak om man är exemplet  4 år och inte har de förväntningarna att stå på egna ben, att ens ha räkningar. Men de som är över 18, de har den förväntningen på att de ska klara sig själva, kanske inte helt men mycket ska de klara sig själva. Betala den där telefonräkningen och betala de där byxorna. Men vissa saker som mat, det har jag fått stå för själv från den dagen jag började gymnasiet. Det är en bra egenskap att veta hur mycket man kan spendera mindre än 300 kr i veckan på mat. Jag ska inte ljuga, i början var det en stor press att kunna handla för 3 personer och bara ha mindre än 300. Men vill man lyckas och få det så bra så får man vara snål. Nej det blev inte bara pasta och nudlar. Kanske de 3 veckorna så så ut, men när man insåg att det faktiskt gick att köpa grönsaker och potatis gick att äta ibland utan kött så fick man stora möjligheter. Och de jag bodde med hade ju sin matvecka var tredje vecka så det var inte illa med mat, de fick som tur var pengar till mat från sina familjer. Jag klagar inte, tvärtemot, jag tycker att det är en bra erfarenhet att få lära sig hur man kan handskas med pengar.


Jag vet de som bara förväntar sig att få sina pengar utan att ha förtjänat dem, min yngre bror exemplet. Han går och köper an massa saker och pillar sönder dem dagen efter. Samma dag som dessa ting gått sönder ber han om nya pengar för att köpa mer prylar att göra sönder. Han köpte en kross ungefär innan jul för 14.000 kr och samma vecka gick avgasröret och hjulen. Han har lämnat in denna kross 2 gånger för att laga den och nu ska han lämna in den och sedan sälja den. Vem står för kostnaden? Våra fosterföräldrar så klart. Och när man ska prata om utbildning eller jobb får man som svar : "Jag kommer inte jobba och när alla mina pengar tar slut tar jag näst tåg och sticker dit man kan tjäna pengar utan att jobba".

Han vägrara att plugga, men är så ofantligt duktig på motorer och sådant., tyvärr har han inget tålamod, men det går ju att träna på.  Men han har bestämt sig att kasta sina talanger åt skogen. Så jag tror att han hade behövt vara utan pengar för att se att livet kan klaras utan att köpa upp hela världen. Eller resa till ett ur fattigt land för att se vad de har att göra med varje dag. Han räknar på hur många veckor han klarar sig utan pengar, de flesta människorna i ett fattigt land räknar nog bara timmarna.


Ha det

//LexX

Presentation

LexX här då! Hoppas inläggen är något att ha,skriver lite anonymt men det är inte för att jag inte vill att någon ska veta ve jag är, det gör bara mystiken roligare, ha det bra!

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kategorier

Översättning

Bloggar jag själv följer

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16 17 18
19
20 21 22 23 24 25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards